Winkelwagen
Subtotaal
Korting
€ -
Bezorgkosten
Totaal

Vertrektijden

De rondvaarttijden

Ontdek samen met uw gezelschap Haarlem vanaf het water! Aan boord van een van onze schepen geniet u van vele mooie bezienswaardigheden die Haarlem te bieden heeft. 

Maak gebruik van de 24hrs hop-on-hop-off of 50 minuten durende cruise en ontdek de mooie historische binnenstad van Haarlem vanaf het water. U vaart langs vele mooie bezienswaardigheden waaronder Molen de Adriaan, het Teylers hofje en de Basiliek St. Bavo.

Maak uw vaartocht extra aangenaam met één van onze overheerlijke arrangementen. Geniet tijdens de vaartocht van een kopje koffie met verse appeltaart, smakelijke lunch of gezellig borrelen met een echt Haarlems Jopen biertje!

Rondje Haarlem

Tijdens deze tocht van 50 minuten ontdekt u de mooie historische binnenstad van Haarlem vanaf het water.
U vaart langs vele mooie bezienswaardigheden waaronder Molen de Adriaan, het Teylers hofje en het Frans Hals Museum.

24-uurs ticket

Met het 24-uurs ticket kunt u bij iedere stop, op- en afstappen wanneer u maar wilt! Op deze manier kunt u Haarlem bezichtigen in uw eigen tempo.

Lente tijdschema: 15-03-2018 tot en met 21-06-2018

Stop 1 stop 2 stop 3 stop 4
Teylers Museum Huis Barnaart Jopenkerk Frans Hals Museum
Maandag tot Donderdag
11:00 11:10 11:20 11:40
12:00 12:10 12:20 12:40
13:00 13:10 13:20 13:40
14:00 14:10 14:20 14:40
15:00 15:10 15:20 15:40
16:00 16:10 16:20 16:40
Vrijdag tot Zondag
11:00 11:10 11:20 11:40
11:30 11:40 11:50 12:10
12:00 12:10 12:20 12:40
12:30 12:40 12:50 13:10
13:00 13:10 13:20 13:40
13:30 13:40 13:50 14:10
14:00 14:10 14:20 14:40
14:30 14:40 14:50 15:10
15:00 15:10 15:20 15:40
15:30 15:40 15:50 16:10
16:00 16:10 16:20 16:40
16:30 16:40 16:50 17:10
*Geen canal tours op 27 April 2018

 

Het "Spaarne"
Oorspronkelijk was het Spaarne een verbinding tussen de Haarlemmermeer en het IJ. In de 13e eeuw werd een dam met sluizen gebouwd in het Spaarne aan de monding van het IJ, gepresenteerd als onderdeel van de Spaarndammerdijk. Hier ontstond het dorp Spaarndam. Dit was de Kolksluis en later de Grote Sluis, de hoofdafvoer van de polder van de Rijnland. Na het leegpompen van de Haarlemmermeer (1852) is Spaarne een arm van de Ringvaart geworden. Het leeglopen van de Haarlemmermeer had als effect dat de doorstroming van het Spaarne sterk verminderde. Het water van de Haarlemmermeer was nu ook via de ringvaart en F-zijde naar het Noordzeekanaal en het IJ: de rivier werd ondieper. Bij de aanleg van het Noordzeekanaal (voltooid in 1876) werden grote delen van het IJ teruggewonnen; in Spaarndam wordt een deel van het IJ gespaard. Vanuit Spaarndam bereik je via de zijkanaal C de Noordzee. De rivier de Spaarne was voorstander van de bedrijven op het Spaarne, zoals de scheepswerf Conrad en engineering Figee herhaaldelijk bijstelden. Conrad verlengt zichzelf het 7,5 meter brede slot van 28 naar 43 meter en in 1898 zal het bedrijf driekwart van de uitbreiding betalen en uitbreiden tot 100 bij 12 meter. De stad Haarlem verdiept na veel aandringen van Spaarne.

De grachten
De stad Haarlem wordt omringd door sloten en grachten gegraven uit de middeleeuwen om de stad te beschermen tegen vijanden buiten de stad. Wanneer de stad groeide en de naden begonnen te kraken, groeven ze opnieuw nieuwe putten om nieuwe stukken land toe te voegen, de stad binnen de stadsmuren voor de nieuwe huizen van de mensen. Zo ontstonden langzaam een ​​patroongrachten in een stervorm rond Haarlem. Leiden Leidsevaart, ook bekend onder de namen Leidsevaart, Leiden Trekvaart en Haarlemmertrekvaart was een belangrijke route voor binnenvaartschepen tussen Haarlem en Leiden, door de bol. Het kanaal begint bij de voormalige Marepoort in Leiden en mondt uit in het Spaarne. Het nieuwe kanaal is de laatste gracht gegraven in Haarlem en is precies nagebouwd in grootte van de Amsterdamse grachten. De Haarlem hoopte dat er net zulke mooie grachtenpanden gebouwd zouden worden als in Amsterdam. Die wens is slechts gedeeltelijk uitgekomen. Bins Esser Canal, van oorsprong Bakenes was een landtong ten zuidoosten van het centrum van Haarlem, vrijwel omsloten door een bocht in de rivier de Spaarne. De naam is waarschijnlijk afgeleid van nes (neus) en benadrukt de vorm van de landtong, wat een baken voor schepen zou zijn geweest. In de 14e eeuw lag dit gebied in de stad Haarlem.